Sunday, May 9, 2010

GP Spanish : Race Day


Perlumbaan GP Spanish di Litar Catalunya Barcelona baru sahaja tamat. Webber berjaya menamatkan perlumbaan di tempat pertama, Alonso ditempat ke-2 dan Vettel di tempat ke-3. Nasib malang buat Hamilton yang mengalami masalah tayar ketika selesa berada ditempat ke-2 di pusingan terakhir . Kegagalan Hamilton memberi ruang untuk Vettel yang mengalami masalah break untuk berada di podium ke-3.

Malang buat Heiki Kovalainen yang mengalami masalah gearbox semasa di grid. Dalam twitter Tony Fernandes mengesahkan masalah gearbox berpunca dari human error dan bukannya bersangkut paut dengan masalah berkaitan ketahanan jentera T127. Mike Gascoyne ternyata kecewa dengan keputusan yang dicapai Lotus pada perlumbaan ini dan berkata pasukannya kini akan terus melakukan persiapan untuk perlumbaan di Monaco


Micheal Schumacher kelihatan begitu selesa bersama jentera W01 yang diupdate. Beliau menamatkan perlumbaan di tempat ke-4 dihadapan Button dan Massa. Nasib malang buat Rosberg bila sekadar mampu menamatkan perlumbaan ditempat ke-13.


Kesilapan Kobayashi semasa permulaan perlumbaan membawah padah buat Sauber. Sauber tidak begitu menyerlah di hari perlumbaan; Pedro de La Rosa mengalami masalah tayar pancit pada lap ke-18 dan Kobayashi pula terpaksa bertarung dengan Lotus, Williams dan  Toro Rosso untuk mengejar semula Sutil. Kamui Kobayashi menamatkan perlumbaan ditempat ke-12 dibelakang Petrov.

Pedro De La Rosa memandu C29 yang pancit tayar belakang belah kiri

Trulli berjaya memintas Kobayashi ekoran kesilapan pemandu Sauber itu di permulaan perlumbaan

 Pertarungan antara 2 Nico. Nico Williams dan Nico Mercedes

MP4-25 Hamilton selepas terkeluar di pusingan terakhir. Tayar Pancit.

Webber pelumba pertama musim ini yang menduduki pole position dan muncul juara perlumbaan.

 Kenny Handkammer, Alonso, Webber & Vettel

Keputusan penuh perlumbaan di Litar Catalunya

Kedudukan kategori pemandu selepas GP Spanish

Kedudukan kategori pengeluar selepas GP Spanish

Perlumbaan seterusnya akan berlangsung di Monaco pada 16hb minggu depan.

PaddockBox

No comments: