Thursday, April 8, 2010

F-Duct

Apa itu F-duct?

F-duct merupakan satu system yang mula diperkenalkan oleh McLaren Mercedes pada musim 2010. F-duct dikawal sepenuhnya oleh pemandu dengan hanya menggerakkan lutut untuk menyentuh satu button yang memboleh pemandu mengawal aliran udara ke dalam kokpit dan aliran udara yang masuk ke dalam kokpit disalur terus ke sayap belakang. Dengan cara ini pemandu berupaya untuk generate downforce pada jentera dan sekaligus mampu menghasilkan kuasa tambahan sebanyak 6km/j pada laluan lurus.
Briefly, the system operates through the opening and closing of a valve which is actuated by a diaphragm adjacent to the driver's braking leg.  On the straights, the position of the driver's left leg allows for airflow to be channeled through the car and to the rear wing slot.  This airflow disrupts the vortices that trail the wing which induce drag inherent with downforce.  When the driver brakes, this air is channeled back into the cockpit for cooling, and the rear wing creates the downforce required for cornering.
 udara masuk melalui lohong F-duct ini

aliran udara disalurkan ke sayap belakang bagi menghasilkan downforce

System F-duct yang dibangunkan McLaren untuk jentera MP4-25 mereka ini telah menimbulkan kontroversi sebelum pembukaan musim 2010 di Bahrain. Bagaimanapun setelah penelitian dilakukan F.I.A memutuskan bahawa f-duct system itu sebagai sah dan boleh digunakan
Pada pusingan ke-2 di Melbourne; Sauber mengumumkan bahawa pasukan mereka akan melakukan ujian terhadap system F-duct yang mereka bangunkan susulan dari lampu hijau yang diberikan oleh FIA terhadap pengunaan F-duct.


Ketika di Sepang pasukan Sauber telah menggunakan system F-duct pada perlumbaan pada hari Ahad lepas. Bagaimanapun system F-duct Sauber ini telah menimbulkan sedikit persoalan pada Chief Technical Director Red Bull Racing; Adrian Newey;

Newey mempertikaikan bagaimana Sauber mampu implement f-duct dalam masa yang singkat tanpa mengubah stuktur chassis. Semua pasukan F1 dilarang sama sekali mengubah struktur chassis sebaik saje musim perlumbaan bermula.
tetapi Cheif technical direstor Sauber yang bakal bersara selepas GP China menegaskan bahawa F-duct yang digunakan oleh Sauber tidak melanggar homologation berkaitan Chassis


Antara persoalan yang timbul mengenai bagaimana F-duct system pasukan Sauber berfungsi; jika F-duct pasukan McLaren memerlukan pelumba menggunakan lutut untuk mengawal aliran udara yang memasuki F-duct yang terletak di monocque; F-duct pasukan Sauber pula terletak di Sidepod belah kiri dan amat mustahil untuk pemandu mengawal aliran udara menggunakan lutut; sehingga perlumbaan di Sepang, pasukan Sauber masih lagi tidak mendedahkan secara detail.

Perbezaan F-duct McLaren dan Sauber
Warna kuning menunjukkan aliran udara yang memasuki F-duct hingga ke sayap belakang jentera MP4-25

Warna kuning menunjukkan aliran udara yang memasuki F-duct hingga ke sayap belakang jentera C29

Kedua-dua gambar ilustrasi jentera MP4-25 dan C29 diatas adalah ehsan http://scarbsf1.wordpress.com/ 

Selepas Sauber, pada perlumbaan di Sepang; chief technical director pasukan WiliamsF1 mengesahkan pasukannya melakukan ujian terhadap system F-duct mereka di Sepang dan berkemungkinan menggunakannya di GP China kelak


WilliamsF1 F-duct

Manakal Renault pula menafikan mereka akan menggunakan system F-duct pada jentera R30 mereka dan menegaskan lohong udara pada monocoque R30 tidak lebih sekadar lohong udara untuk menyejukkan pelumba di dalam cockpit R30.

We don't want to be disturbed by copying something that we don't think is so dramatically faster. We will keep our strategy and keep our head down. - Eric Boullier

Walauapapun perdebatan mengenai system F-duct; 2 pasukan yang bertarung untuk kejuaraan 2010 iaitu Ferrari dan Red Bull tidak menafikan mereka kini sedang dalam proses pembangunan system F-duct untuk jentera masing-masing. Di sebalik kebimbangan Adrian Newey mengenai aspek keselamatan bila menggunakan F-duct; Christian Horner menegaskan Red Bull begitu komited dalam membangunkan system F-duct mereka dan hanya akan menggunakannya setelah mereka yakin akan keberkesanannya.

PaddockBox

No comments: