Sunday, March 7, 2010

2010 Preview [Bahagian 2]

Preview musim 2010 ni, aku sambung di bahagian ke-2


Kemunculan semula Juara 7 kali, Micheal Shumacher ke kancah F1 adalah sesuatu yang dinanti oleh para pengkritik dan peminat F1. Beliau dah pun setuju dengan kontrak selama 3 tahun bersama Mercedes Petronas F1. Nico Rosberg pula bertindak sebagai pemandu kedua dan Nick Heidfeld kini adalah test driver. Pasukan jerman yang dibarisi pelumba handalan jerman dan lagenda F1 sendiri Shumi. Ross Brawn kini merupakan team principal Mercedes Petronas GP.

 
Mercedes Petronas GP


Musim pertama BrawnGP sangat memberangsangkan hingga tak mampu digugat oleh team tradisi. Ross Brawn yang mengambil ailh Honda F1 team pada penghujung musim 2008 telah menggunakan sepenuhnya aspek peraturan teknikal musim 2009 untuk menguasai musim 2009 dari mula hingga ke akhir dan pemandu BrawnGP ketika itu Jenson Button muncul sebagai Juara kategori pemandu musim 2009. Menjelang akhir tahun 2009; Mercedes bertindak membeli BrawnGP dan mengekalkan Ross Brawn selaku team principal. Pemilikan Mercedes ke atas BrawnGP juga menyaksikan pemisahan buat julung kalinya Pasukan McLaren Mercedes yang mengungguli kancah F1 sepanjang 15 tahun sudah.

Walaupun McLaren dan Mercedes kini merupakan 2 entiti berangsingan, Mercedes akan tetap supply custom enjin buat pasukan McLaren untuk sekurang-kurangnya 2 musim. McLaren kini dibarisi pelumba Britton iaitu Juara 2009 Jenson Button dan pencabar beliau Lewis Hamilton.

 
Button & Hamilton kini merupakan rakan sepasukan
So, although I won the world championship with Brawn GP last year, and I’ll never forget that, I was always adamant that I wanted to continue to set myself fresh challenges. So that’s why I’ve decided to join Vodafone McLaren Mercedes - Jenson Button
I think we’ll complement each other very well, and our collaboration will make the team stronger as a result. Also, I’m delighted to be racing alongside a fellow British world champion, and I believe we can pull together to make Vodafone McLaren Mercedes the best team on the grid - Lewis Hamilton
 Penyertaan Jenson dalam pasukan McLaren sebelum ini dibayangi dengan khabar angin bawah McLaren menawarkan sejumlah wang yang agak besar untuk menarik Jenson dari pasukan BrawnGP.

 Satu kontroversi kini muncul menjelang Perlumbaan Pertama Musim 2010. Ferrari dan Red Bull telah mengemukakan satu bantahan mengenai design Sayap belakang McLaren.
 
Is it clever design or is it in breach of the regulations’? -  Red Bull team principal Christian Horner
Sekiranya design syap belakang berkenan didapati melanggar peraturan aspek teknikal design; berkemungkinan besar persiapan McLaren menjelang GP Bahrain pada 14 Mac ini bakal terjejas. Setakat ni tiada lagi respon rasmi dari FIA mengenai kontroversi design berkenaan.

Ferrari pula bakal ditunjangi bekas juara 2 kali Fernando Alonso dan juga Felipe Massa. Massa yang nyaris terkorban pada perlumbaan di Hungry pada tahun lepas kini sudah pulih sepenuhnya dan bakal memberikan saingan untuk kejuaraann musim 2010.

Felipe Massa, Stefano Domenicali and Fernando Alonso

 
I haven’t forgotten the humiliation of the Abu Dhabi weekend, but now we know that our efforts paid off, because we can look at the start of the season, knowing that we have a reliable car and we’re ready to tackle our competitors -Luca di Montezemolo : Ferrari president  
Pada musim 2009, Ferrari dan McLaren begitu senang diperbudakkan oleh BrawnGP. Bagaimanakah nasib Ferrari dan McLaren untuk musim 2010?

Walaupun BMW kini telah mengundurkan dir arena F1, Sauber team yang berpangkalan di Hinwill masih mengekalkan nama BMW dalam nama pasukan untuk musim 2010; BMW Sauber-Ferrari. Sauber bakal menggunakan custom enjin Ferrari untuk musim 2010.

 
Pedro De La Rosa & Kamui Kobayashi

Setelah selama 7 tahun bertindak sebagai test driver untuk McLaren Mercedes, Pedro De la Rosa kini kembali bersama BMW Sauber-Ferrari dan bakal bergandingan bersama pelumba muda dari Jepun, Kamui Kobayashi. Kobiyashi hanya disahkan sebagai pemandu untuk BMW Sauber-Ferrari pada 17 December 2009 setelah Peter Sauber mengambil alih semula sepenuhnya pemilikan ke atas team Sauber dari sebuah konsortium yang sebelum itu mengambil alih BMW Sauber team.

 
 The fact I was a test driver who didn't drive the car very much during the year was very tough mentally for me because I was not doing what I was born to - Pedro De La Rosa


Bersambung di bahagian ke-3
paddockbox

No comments: